5 Gode Onpage SEO-aktiviteter – de kan booste dit julesalg

Søgemaskineoptimering er et utrolig effektivt værktøj, til at avancerer i Googles søgeresultater, og derved skabe mere trafik til hjemmesiden. Man kan have lavet en fantastisk flot hjemmeside, men hvis der ikke er noget trafik på den, kan det hele være lige meget. Det er derfor altafgørende, at gøre opmærksom på hjemmesiden ved at være placeret højt i Google søgeresultater.

Julesalget står for døren, og det er derfor vigtigt at opruste hjemmesiden og Googleplaceringen, så man er klar til årets mest travle handelsmåned. Ved at benytte sig af effektiv SEO, og derved skabe mere trafik på hjemmesiden eller webshoppen, vil der med garanti ske et ekstra boost i julesalget.

En undersøgelse foretaget af Compete har tidligere vist, at det link der organisk ligger nr. 1 i Google søgeresultater, løber 53% af trafikken. Undersøgelsen gjorde det klart at placeringen er altafgørende, da det link der lå placeret som nr. 2, kun løb med 15% af trafikken, altså godt en tredjedel i forhold til nr.1.

Der skelnes mellem onpage/offpage SEO. Her kommer der 5 gode onpage SEO aktiviteter, der sikrer din virksomhed et godt julesalg.

Få styr på titler og beskrivelser

Ved at få styr på titler og beskrivelser på hjemmesiden, er det muligt at gøre Google opmærksom på indholdet på hver enkelt side og kategori. Det er vigtigt ikke at være for kreativ med titlerne, da det er vigtigt at titlerne stemmer overens med indholdet på siden.

Google går ind og læser på hjemmesidens titler og indhold, og kigger på om det har nogen sammenhæng. Når der skal vælges titler, er det relevant at vælge et søgeord, som man ønsker at ranke i Googles søgeresultater på.

Beskrivelser under titlerne ranker Google ikke direkte på, men det er stadig en effektiv, indirekte SEO aktivitet. Beskrivelserne er med til at fange læsernes opmærksomhed, hvilket får dem til at klikke på linket, og derved blive længere på hjemmesiden. Den tid som brugerne tilbringer på hjemmesiden, er en vigtig ranking faktor, og det er derfor vigtigt at udarbejde gode beskrivelser, under titlerne på sider og kategorier.

Brugeroplevelse – Speed

Ingen kan lide en langsom hjemmeside, hverken brugerne eller Google. Det er derfor ekstremt vigtigt for brugeroplevelsen, at loadingtiden på hjemmesiden er hurtig. Brugerne er nemlig utrolig utålmodige, og vælger hurtigt en anden side, hvis de skal sidde og vente på loadingtid. Google kan ligeledes se at loadingtiden er langsom, hvilket er et skidt signal at sende, og vil ikke være noget der bevirker avancering i søgeresultaterne.

screenshot_3

 

For at optimerer loadingtiden, er der flere ting man kan gøre. Man kan blandt andet installere plug-ins såsom Caché, der er med til at gøre loadingtiden hurtigere.

Hvis man har en hjemmeside med mange billeder, er det ligeledes med til at gøre loadingtiden langsom. Dette kan afhjælpes ved at installerer et plug-in såsom Kraken.io der komprimerer billeder på siden, og gør derved loadingtiden hurtigere.

Intern linkbuilding

Det kan simpelthen ikke understreges nok. Hvis ikke din hjemmeside er optimalt “bundet” sammen, får du ikke meget ud af din outreach/eksterne links. Sasa Kovacevic fra Obsidian Digital har skrevet denne guide om intern linkbuilding. Som et alternativ kan du også læses Henrik B. guide her.

intern-linkbuilding

Når du benytter dig af interne links, er du med til at hjælpe Google til at forstå, hvad dine landingssider handler om, samt hvilke der er vigtige og hvilke der IKKE er vigtige.

Søgeoptimér billeder med ALT-tekster

Brugen af Alternate Text eller ALT-tekster er en onpage SEO aktivitet, som mange glemmer at benytte sig af. Men denne aktivitet er faktisk en effektiv måde, at avancerer i Google søgeresultater på.

Google kan sagtens læse indholdet på siden, men er ikke i stand til at se hvad der er på billederne. Ved at indsætte en ALT-tekst på billederne, gør man Google opmærksom på hvad der er på

billederne.screenshot_2

 

Kukuk.dk er en hjemmeside der blandt andet sælger garn og andet strikketilbehør. Hjemmesiden har utrolig mange billeder, der viser produkterne frem for brugerne, hvilket gør billedoptimering utrolig relevant i deres tilfælde.

Billede beskrivelserne i ALT-teksterne bruges samtidig af Googles oplæsningsprogrammer, og bruges derved når blinde søger efter garn i Kukuk.dk´s tilfælde.

Hvis man derfor har en hjemmeside med mange gode og produktbeskrivende billeder, er indsættelse af ALT-tekster, en hurtig og nem genvej til ekstra besøgende på hjemmesiden.

 

 

 

 

About Halfdan

I dag, SEO-konsulent og affiliate marketer.
Tidligere stifter og direktør i JUF.dk ApS, der blev solgt i sommeren ’15.
Studerer til cand.jur. på Aarhus Universitet.
Stifter af AffiliateDM.dk.

No comments yet.

Skriv et svar