Brug Facebook annonceringen til at fange dine kunder

Ifølge Facebook’s estimat har det sociale medie over 1,71 milliarder brugere hver måned, og mange bruger Facebook dagligt til at blive opdateret omkring venners aktiviteter og nyheder. Derudover bruger folk Facebook som overspringshandling – når de lige skal have en pause fra arbejdsopgaverne, til at huske på venners fødselsdage, til at blive opdateret omkring spændende events og begivenheder, til at dele billeder og meget, meget mere.

Man tænker måske ikke over det som privatperson, men vi giver enormt mange oplysninger til Facebook omkring vores adfærd, familieforhold, stillingsbetegnelse, livssituation, interesser og uddannelsesforhold – for bare at nævne nogle. Denne data giver virksomhederne mulighed at lave målrettet annoncering, der rammer det ønskede segment meget præcist. Det giver virksomhederne højere konverteringsrater og deraf højere ROI. Derudover er forbrugerne også bedre stillede, når de får målrettede annoncer, som de faktisk er interesserede i.

Herunder finder du inspiration til 2 redskaber indenfor Facebook markedsføring, der kan øge din juleomsætningen:

Push annoncering

Push annoncering foregår under samme præmisser som traditionel markedsføring, hvor du skubber dit budskab ud til en potentiel målgruppe. Men i modsætning til mere traditionel markedsføring, hvor du hverken kan sikre dig, at modtagerne befinder sig i den ønskede målgruppe og ej heller kan spore, hvor effektiv kampagnen er, kan du igennem push annoncering på Facebook målrette markedsføringen i langt højere grad. Du har nemlig mulighed for at bruge de data, som brugerne selv har afgivet til Facebook, til at målrette dine annoncer. Sælger du eksempelvis en billig bluetooth højtaler, kan du målrette en push-kampagne til at ramme mænd og kvinder mellem 20-40 år, som har en smartphone eller ligefrem en bestemt type telefon. Du kan også målrette den yderligere til at ramme studerende, musikinteresserede, eller folk, der i forvejen har liket din facebookside. Ydermere kan du vælge en specifik målsætning f.eks. lokalkendskab – hvis du vil have folk, som bor i en radius af din fysiske butik, til at få kendskab til dine produkter og services. Der er således et hav af muligheder.

Laver du en kampagne, der skal få folk til at gå ind på din hjemmeside, kan du opfange trafikken af interesserede, og herefter stile en retargetingkampagne mod denne målgruppe. Fordelen er, at du herved har en skare af personer, der allerde har vist interesse for dit produkt.

Retargeting

Har du undret dig over, at du pludselig bliver ”forfulgt” på Facebook af reklamer fra den webshop, hvor du netop har kigget på nye sko? Så er du helt sikkert blevet ramt af en retargeting-kampagne.

Det sættes op ved at installere en pixel (en sporingskode) på din hjemmeside, der registrerer den besøgshistorik, du har haft på hjemmesiden/webshoppen. Pixelkoden er knyttet til din annoncekonto i Facebook Business Manager, og derfor kan du bruge de data, du har fået omkring besøgende på siden, til efterfølgende at målrette annonceringen. Pixelkoden finder du på Facebook Business Manager konto, og den indsættes herefter i headeren på din hjemmeside/webshop, så den er gældende på alle sider. På den måde kan den registrere, præcis hvilke undersider personen har besøgt på din hjemmeside. Ved at bruge en pixel, kan du desuden spore dine konverteringer fra annoncen, og har derfor et overblik over, om facebookannonceringen virker.

Når du har fået pixelkoden på plads, kan du opsætte annoncer, der rammer folk, som har været inde på din hjemmeside indenfor f.eks. de sidste 7 dage. Du kan ligeledes lave et retargeting-flow, hvor du eksponerer personen overfor en række annoncer, som er fastsat til at ramme f.eks. efter 4,7,16,30 dage. På denne måde ”nudger” du personen, så denne bliver overbevist om, at han/hun skal købe produktet hos dig, eller skal købe hos dig igen næste gang. Med mindre du har et produkt, som ofte handles som et impulskøb, så er denne form for annoncering særlig effektiv, da mange gennemgår en længere overvejelsesproces, før de gennemfører et køb. Du sørger derfor for, at du ligger top-of-mind i deres bevidsthed og kontinuerligt bliver mindet om, at de gerne vil købe dit produkt.

 

About Halfdan

I dag, SEO-konsulent og affiliate marketer.
Tidligere stifter og direktør i JUF.dk ApS, der blev solgt i sommeren ’15.
Studerer til cand.jur. på Aarhus Universitet.
Stifter af AffiliateDM.dk.

No comments yet.

Skriv et svar