Du kan sælge alt online: Design en god webshop

Internettet har gjort det muligt for selv de mindste nichevirksomheder at sælge produkter, da det er muligt at nå ud til langt flere mennesker end tidligere. Internettet giver dig som virksomhedsejer uendelige muligheder for at opnå succes og booste dit salg – men hvordan gør man egentlig dette på den mest fordelagtige måde?

Du kan via en webshop sælge alt mellem himmel og jord – alt lige fra hvalpefoder til økologisk undertøj. Det er kun fantasien, der sætter grænser.

SEO-optimering

Når du har en webshop, er det vigtigt, at du ikke glemmer SEO. Det kan virke kompliceret og en smule tidskrævende, men i sidste ende vil det være alle pengene og tiden værd. Der findes to forskellige former for SEO-optimering: Off-page og on-page.

On-page omfatter blandt andet søgeord, tekst og metatags. Det er utrolig vigtigt, at du rangerer på nogle bestemte søgeord, og hvis du er en mindre virksomhed, der specialiserer sig med nicheprodukter, kan du anvende såkaldte long-tail-søgeord. Dette er også en god idé, hvis der er meget konkurrence på de mest oplagte søgeord, der giver mening for din virksomhed. Hvis du eksempelvis sælger hvalpefoder, kan du med fordel anvende et længere søgeord (long-tail) som kunne være: Økologisk hvalpefoder til labradorhunde.
Off-page omfatter linkbuilding, hvor det er fordelagtigt, at du linker til andre sider, der er relevante for din side, samt at andre linker til dig. Nøgleordet her er ’relevans’. Google er nemlig så klog, at den godt kan gennemskue, hvis der ikke er nogen rød tråd mellem dig og de sider, du linker til.

Check-out flows

Når du har en webshop, hvor du lever af konverteringer, er det utrolig vigtigt, at du aktiverer dine drive-by besøgende, så de har lyst til at foretage et køb. 67 % af alle kunder hos webshops forlader indkøbskurven, efter de har lagt et eller flere produkter i den – dette er et utroligt højt tal – og det gælder derfor om, at få kunderne til at klikke ’køb’. Først og fremmest er det vigtigt, at du har så mange betalingsmuligheder som overhovedet muligt. Dernæst skal du overveje, om folk skal oprette et login eller en bruger for at kunne købe. Det gælder om at gøre det så nemt, hurtigt og smertefrit som muligt at få folk til at foretage et køb. Hvis du anvender rabatkoder på din hjemmeside er det ydermere vigtigt, at dette ikke springer dine kunder i øjnene, da dem, som ikke har en rabatkode, vil være tilbøjelige til at forlade indkøbskurven og lede efter en rabatkode online. Her kan du altså miste et potentielt salg.

Det kræver meget hårdt arbejde at vedligeholde en webshop, og hvis du ikke er ekspert inden for dette felt, kan du med fordel alliere dig med nogle dygtige fagfolk.

About Halfdan

I dag, SEO-konsulent og affiliate marketer.
Tidligere stifter og direktør i JUF.dk ApS, der blev solgt i sommeren ’15.
Studerer til cand.jur. på Aarhus Universitet.
Stifter af AffiliateDM.dk.

No comments yet.

Skriv et svar