Sådan kommer du i gang med Snapchat annoncering

Hvis du gerne vil annoncere på sociale medier og har overvejet at gøre det på Facebook, så skal du måske tænke dig om to gange. Facebook er nemlig efterhånden blevet et utrolig dyrt medie at annoncere på – især hvis dit annoncebudget ikke er så stort.

 

Dette skyldes hovedsageligt, at annoncepladsen fungerer som en auktion, hvilket med andre ord betyder, at du skal byde over dine konkurrenter for at få annonceplads hos din målgruppe.

Netop her kommer Snapchat ind i billedet, der efterhånden har fået udviklet en fornuftig annonceplatform, som rummer mange af de samme muligheder som Facebook.

Læs med her og find ud af hvordan du kommer i gang med Snapchat annoncering.

 

Indstil dit budget

Når du skal vælge budget på Snapchat, er der hovedsageligt 2 ting, som du skal tage med i dine overvejelser.

 

  1. Billigere CPM:
    Snapchat har endnu ikke lige så mange annoncører, som Facebook har. Det betyder med andre ord, at der er færre om buddet, hvormed din CPM også bliver naturligt lavere. På nuværende tidspunkt koster 1000 visninger (CPM) en tredjedel af, hvad de koster på Facebook.
  2. Dagligt minimum budget:
    Selvom CPM’en er billig lige nu, så slipper du ikke nødvendigvis billigt. På nuværende tidspunkt kræver Snapchat nemlig, at hver af dine kampagner bruger minimum 50$ dagligt – uanset hvor stor din målgruppe er.

 

Ovenstående betyder, at din kampagne alt andet lige vil nå ud til langt flere mennesker for den samme pris, som hvis du havde opsat kampagnen på Facebook. Men samtidig betyder minimumsbudgettet også, at du skal lave noget skarpt indhold, når du opsætter din kampagne.

 

Vær opmærksom på målgruppen

I dag er 15% af Danmarks befolkning aktive på Snapchat hver dag. Men selvom dette er mange mennesker, skal du være opmærksom på, at der er en helt klar overvægt af personer under 24 år, hvoraf størstedelen af disse er kvinder.

Det betyder naturligvis, at der er nogle produkter eller services, som egner sig mere end andre til at blive annonceret på Snapchat. Eksempelvis er en service som mobil reparation et godt udgangspunkt for din annoncering på Snapchat, da denne service er mest benyttet af personer under 24. Et eksempel på en virksomhed der gør dette er telerepair.dk.

Dog kan du altid indtaste din målgruppe i Snapchats annonceplatform og undersøge, hvor stor din reelle målgruppe er.

 

Rammerne for din annonce

Snapchat er et meget anderledes medie at annoncere på sammenlignet med Facebook og Instagram. Dette skyldes i alt sin enkelthed, at du ikke har mulighed for at lave en konkret annoncetekst på Snapchat – medmindre du skriver den direkte på billedet. Af denne årsag er det nogle helt andre overvejelser, du skal gøre dig, når du laver din annonce på Snapchat.

Helt centralt er det naturligvis, at dit billede eller din video er i et format, som kan vises på en smartphone i fuldskærmsvisning. Her er der for de fleste smartphones tale om størrelsen 320×480.  Og såfremt du vælger at benytte video, som helt klart anbefales, er det vigtigt at videoen maksimalt er 10 sekunder lang.

Slutteligt bør det nævnes, at du bør gøre en stor indsats ud af at give din målgruppe incitament til at ”Swipe up”, når de ser annoncen. Dette kan du enten gøre ved at fortælle det i din video eller ved at lave et såkaldt ”click-bait” i din annonce, som skal give målgruppen lyst til at læse mere.

Hvis dit produkt synes at egne sig til Snapchat annoncering, bør du helt klart undersøge det nærmere. Platformen er utrolig brugervenlig, i konstant udvikling, og Snapchat har meldt ud, at det snart bliver muligt at lægge en ”Snapchat Pixel” på din hjemmeside, hvormed du bliver i stand til at lave retargeting ligesom på Facebook.

 

 

About Halfdan

I dag, SEO-konsulent og affiliate marketer. Tidligere stifter og direktør i JUF.dk ApS, der blev solgt i sommeren '15. Studerer til cand.jur. på Aarhus Universitet. Stifter af AffiliateDM.dk.
No comments yet.

Skriv et svar